Kymco – Jak przygotować skuter do zimy?

Jak przygotować skuter KYMCO do zimy?

Profesjonalną chemie do serwisu skutera dostarczył specjalistyczny sklep z olejami i chemią motoryzacyjną Petrostar.pl

logo (1)

W moim przypadku sezon na jazdę na skuterze skończył się w dniu 15 października. Miałem nadzieje, że uda mi się znacznie dłużej jeździć skuterem niż tylko do połowy października, ale pogoda sprawiała w tym miesiącu duże kaprysy, ciągle padał deszcz a i rano pojawiały się temperatury nawet w okolicy 1 stopnia Celsjusza, jak dla mnie to za dużo, postanowiłem przygotować skuter do zimowania a sam przesiadłem się do tzw. „puszki”.

filtr powietrza kymco
Filtr powietrza Kymco

Od czego zacząć przygotowanie skutera do zimowania? Przede wszystkim zaczynamy od porządnego wyczyszczenia skutera. W tym celu udałem się na stacje paliw, gdzie zatankowałem do pełna swój skuter oraz dokładnie umyłem swój skuter myjką ciśnieniową. Po gruntownym umyciu udałem się do garażu, aby porządnie dokończyć czyszczenie skutera w miejscach gdzie myjka ciśnieniowa nie dała rady. Bardzo dokładnie umyłem skuter w zakamarkach pędzelkiem oraz specjalnym środkiem do czyszczenia plastików.

Po umyciu skutera przyszedł czas na serwis, akurat tak się złożyło że czas zimowania skutera zbiegł się z terminem serwisu skutera. Musiałem w swoim motocyklu Kymco People GT 125i wymienić olej silnikowy, filtr oleju, filtr powietrza oraz olej przekładniowy.
W skuterze Kymco People GT 125i przegląd serwisowy dokonuje się co 5000km lub co roku. W moim przypadku przez cały sezon przejechałem ponad 5500km, ale miałem już jeden przegląd po przejechaniu 1000km, tym razem robiłem kolejny przegląd ten, który się robi po 5000km.

Najważniejsze w wymianie oleju silnikowego to porządne rozgrzanie oleju, wystarczy przejechać się na dystansie około 2 km tak aby silnik złapał swoją temperaturę roboczą a przy okazji olej się nagrzał, dzięki czemu staje się bardziej rzadki czyli bardziej płynny. Po takim zabiegu mamy pewność, że rzadki olej wypłynie cały z silnika. Przy okazji zmiany oleju w silniku postanowiłem zmienić olej silnikowy na nowy, i zrobiłem tzw. „płukankę silnika”. Do przepracowanego silnika tuż przed samą wymianą wystarczy wlać specjalny środek do czyszczenia silnika od środka i zostawić włączony pojazd na wolnych obrotach na około 20 min, środek którego zadaniem jest usunięcie brudu, szlamu i nagaru z silnika wiąże ten cały syf, który się nagromadził w silniku i go wypłukuje. Po takim zabiegu mamy pewność, że komora silnika jest czysta, bez żadnych zabrudzeń. Kolejnym krokiem w wymianie silnika olejowego jest spuszczenie starego oleju oraz wymiana filtra oleju. W celu spuszczenia oleju wystarczy odkręcić korek olejowy (zawszę odkręcamy w lewo, w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara), przy okręcaniu należy uważać aby się nie poparzyć gorącym olejem, należy to zrobić szybko i sprawnie. Po odkręceniu korka od oleju czekamy aż cały olej nam wypłynie i możemy odkręcać filtr oleju. Aby się dostać do filtra oleju należy odkręcić 3 śruby i wyjąć filtr oleju, uwaga tutaj też zawsze wypłynie trochę oleju. Tak przygotowany skuter zostawiamy na jakiś czas, żeby cały olej przepracowany wykapał do pojemnika na zużyty olej.
Kolejnym etapem wymiany oleju jest przygotowanie korka spustowego, należy go posmarować olejem, wcześniej można też wymyć sitko benzyną ekstrakcyjną oraz założyć nowy filtr oleju. Zawsze przed założeniem nowego filtru oleju w moim Kymco People GT 125i wkładam go na chwile do nowego oleju tak, aby filtr był zalany tym olejem i od pierwszego odpalenia pracował na oleju.
Po dokręceniu wszystkich śrub i dokładnym sprawdzeniu można zalać nowy olej, ja tym razem swój skuter zalałem markowym olejem marki MOTUL 5100 10W40 w ilości 1,2L.

Po wymianie oleju silnikowego przyszedł czas na wymianę oleju w przekładni, ta czynność jest bardzo prosta wręcz banalna, w skuterze Kymco People GT 125i wystarczy odkręcić 1 śrubę aby zlać przepracowany olej a drugim otworem, który znajduje się powyżej otworu spustowego nalać nowy olej najlepiej strzykawką.

Pozostaje wymienić filtr powietrza, aby to zrobić należy odkręcić kilka śrub, zdjąć osłonę, wymienić filtr na nowy a następnie przykręcić osłonę.

Na koniec warto też wyjąć akumulator ze skutera i zanieść go w ciepłe miejsce ,gdzie panuje temperatura powyżej kilku stopni na plusie.
Tak przygotowany skuter zostawiamy w miejscu, gdzie nikomu nie będzie przeszkadzał i czekamy na kolejny sezon motocyklowy.

PS. Na sam koniec warto zatankować skuter do pełna dobrą benzyną.

tankowanie pod korek skutera